تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

صله رحم از دیدگاه آیات و روایات

استاد راهنما
سركار خانم غفارنیا

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
فاطمه هوشیارنسب

پاييز 1389

 

چكيده

رحم، از واژه رحم: در لغت به عضو خاصی از بدن زن که محل استقرار فرزند و کانون نشو و نمو طبیعی است اطلاق می گردد و همچنین به معنای احسان و دوستی آمده و مراد از رحم و صله رحم، خویشاوندان و بستگان است.
صله: از وصل به معنای وصل شدن، نزدیک شدن است.
صله رحم: عبارت است از شریک ساختن رحم و خویشاوندان در مال و مقام و دیگر خیرات دنیا که آدمی به آنها دست می یابد.
قطع: از قطع، یقطع، بریدن، دوری کردن، قطع کردن آمده.
از مصادیق ارحام می توان محارم سببی و نسبی، ارحام کافر و روحانی را نام برد.
اسلام نسبت به صله رحم و کمک و حمایت و محبت از خویشاوندان اهمیت فوق العاده ای قائل شده است و قطع رحم و بریدن از خویشاوندان و بستگان را شدیداً نهی کرده است.
برخی از روشهای صله رحم و حمایت از خویشاوندان عبارتند از: 1- کمک جانی2- کمک مالی 3- کمک فکری 4- کمک عاطفی 5- ترک آزار
صله رحم، آثار و کارکردهای دنیوی و اخروی دارد که آثار دنیوی آن شامل آثار فردی و اجتماعی است و از جمله آثار فردی می توان به زیادت عمر، زیادت مال، زدودن از خود بیگانگی، مصونیت از گناه و … اشاره نمود و آثار اجتماعی: شامل رفع مشکلات و گرفتاریها، تقویت دین، تکثیر جماعت، آبادی سرزمین و … می باشد و از آثار اخروی آن: آسان شدن حساب در قیامت، مشمول رحمت حق شدن، استحقاق راهیابی به بهشت، بخشش گناهان را می توان شمرد.
چنانچه صله رحم امر عرفی دانسته شد، قطع رحم عبارت از هر امری است که در عرف بریدگی از آن فهمیده می شود مانند سلام نکردن یا روی ترش کردن.
عقوق والدین از جمله مصادیق قطع رحم می باشد و از جمله گناهان کبیره است که خداوند از آن نهی کرده است و عقوبت آن سریع الوصول است و عقوق والدین اختصاص به زمان حیات ندارد بلکه گاهی اشخاص بعد از فوت پدر و مادر عاق والدین می شوند.
قطع رحم نیز مانند صله رحم دارای پیامدهای دنیوی و اخروی است که از جمله پیامدهای دنیوی آن می توان: کاهش عمر، انقطاع نسل، کاهش جماعت، فنا و نابودی سریع و … نام برد و از جمله پیامدهای اخروی آن، مشمول لعن و نفرین جمیع رسولان و ملائکه مقرب شدن، محرومیت از ورود به بهشت و نعمتهای بهشتی، بی اثر شدن اعمال نیک، دوری از رحمت الهی و … می باشد.
کلید واژه: رحم- صله- صله رحم- قطع- قطع رحم- اقوام.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...