تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

ظلم و پیامدهای آن در آیات و روایات

استاد راهنما
سركار خانم فرهادی

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
مریم جوکار

پاييز 1389

چكيده

ظلم مفهوم گسترده اي دارد، اما بارزترين معناي ان، ستم و تجاوز مي باشد بدين جهت خداوند و پيامبران از ظلم و ستم منزه و وارسته هستند، ظلم در قرآن اقسامي دارد:
1.ظلم به خويشتن: مثل شرك، نفاق، غرور و كفران نعمت 2.ظلم به ديگران، ظلم به ديگري نيز اقسامي دارد: ظلم به خداوند، ظلم به پيامبران مثل دروغ بستن به خدا و پيامبران و ظلم به مردم مثل: مسخره كردن ديگران، خوردن مال يتيم، سرقت.
سر چشمه همه ظلم ها، بي اعتقادي به خداوند و معاد است. خداوند براي دوري بندگان از ظلم و ستم آنان را به تقوا و پرهيزكاري امر كرده است، هم چنين عاقبت بد ستم كاران در دنيا و آخرت در قرآن به طور صريح مشخص شده است تا هم مايه عبرت ديگران شود و هم مايه ترس و بيم براي خود ستم كاران باشد، از جمله پيامد هاي آنها در دنيا: هلاكت و نزول عذاب در دنيا، ناتواني در تشخيص حق از باطل، محروميت از هدايت، مانع نزول بركات الهي، فقر و ذلت، گرسنگي و خوف، مرگ زود هنگام، فتنه اجتماعي.
و هم چنين در آخرت نيز دچار عذاب شده و مجازات سخت مي شوند از رستگاري و شفاعت نيز محروم مي شوند، دچار خسران، پشيماني، حسرت و نا اميدي و مشمول لعنت پروردگار مي گردند.
اين پژوهش در چهار بخش به بيان مفهوم ظلم، اقسام، مصاديق و پيامدهاي دنيوي و اخروي ظلم مي پردازد.
روش اين تحقيق بر اساس نگرش كاربردي است ادمي را با اقسام ظلم و مصاديق آن اشنا كرده تا نفس خويش را از گمراهي و هلاكت نجات دهد از كتابخانه ها و سايت ها براي گرد آوري اطلاعات استفاده شده است. راهبرد اين تحقيق توصيفي است و به وصف پيامد هاي ظلم در دنيا و آخرت مي پردازد.
براي بررسي موضوع از منابع متعدد تفسيري و اخلاقي استفاده شده است. كه از جمله آن ها كتاب اخلاق در زندگي از تويسرگاني، كتاب چهل درس خوشبختي از شريفي خوانساري، كتاب قلب سليم از دستغيب شيرازي مي باشد.
كليد واژه: ظلم، ظالم، مظلوم، اثر، حق، تعدی.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...