تحقيق پاياني سطح دو ( كارشناسي )
عفت و پاكدامني از ديدگاه آيات و روايات
استاد راهنما :
سركار خانم ذاكر حقيقي
استاد داور:
سركار خانم فلاح زاده
محقق :
نجمه پلخاني
پاييز 89

چكيده

سعادت و خوشبختي فرد و جامعه به آرامش روح و بهداشت رواني جامعه بستگي دارد توده هاي يك كشور و افراد جامعه انساني در صورت سلامت جسمي و روحي مي توانند به رشد، كمال، اهداف عالي، فضايل اخلاقي و پيشرفت هاي علمي و اقتصادي نائل گردند .
يكي از ارزش هاي والاي انساني و اسلامي كه سرچشمه ارزش هاي ديگر، مضمن سلامتي جامعه و موجب آثار درخشان معنوي است ، خوي عفت مي باشد كه مي توان آن را يكي از پايه هاي اخلاق و صفت كليدي براي عقب زدن رذايل و سوق دهنده به سوي تكامل و درجات عالي و كمالات متعالي دانست .
در قرآن و روايات از اين خصلت پسنديده ، بسيار تمجيد شده است كه هدف از آن بيان و معرفي الگوهاي نمونه براي تمامي افراد و راه كارهاي مقابله با بي عفتي در جامعه امروز مي باشد .
بيان و معرفي الگوها در ساختار روحي و رفتاري فرد نقش مهمي دارند. امروزه يكي از تاسف هاي جدي اين است كه زن مسلمان آن چنان كه بايسته و شايسته است با چهره هاي بلند تاريخ اسلام آشنا نيست ، زندگاني ائمه معصومين ( ع ) و ديگر چهره هاي والاي تاريخ گذشته و معاصر بايد براي زن مومن نشان داده شود تا بنگرد چه سان با حفظ هويت، شخصيت، وقار و متانت مي تواند در جامعه حضور پيدا كرده و ايفاي نقش نمايد، زيرا از زمان صدر اسلام تا به حال هيچ گاه به اندازة امروز جوامع اسلامي مورد آماج حمله هاي زهراگين فرهنگي زورمداران و كفار نبوده است.
بنابراين محور اصلي در اين تحقيق بيان آثار عفت و پاكدامني در زندگي فردي و اجتماعی به طور جامع بيان شده است .
روشي كه در اين تحقيق به كار گرفته شده بنيادي – توصيفي – عقلي و نقلي مي باشد مطالب آن به طور مستقيم و از طريق جمع آوري فيش ( كتابخانه اي ) تدوين يافته و كتب مورد استفاده منابع دست اول و دوم مي باشد كه موضوع مطالب و محتواي تحقيق را به صورت تحليلي و با استفاده از آيات قرآن و روايات ائمه اطهار ( ع ) بررسي كرده است .
واژگاه كليدي : اخلاق، اسلام، ارزش، پاكدامني، حجاب، حيا، دين، شهوت، عفت، غيرت، ناموس، نگاه، هوس.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...