تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

تـوسـل در اسـلام

استاد راهنما
سركار خانم فلاح زاده

استاد داور
جناب آقاي يزداني

پژوهشگر
مريم رنجبر

پاييز 1388


چكيده

مراد از توسل اين است كه انسان براي برآورده شدن دعاهايش و رسيدن به نيازهاي مادي و معنوي خويش فرد يا شيء مقدس و محترمي را در پيشگاه خداوند واسطه قرار بدهند.
توسل در خارج به صورتهاي متنوعي قابل تصور است و مي توان براي آن انواع و مصاديق زيادي بر شمارد و به تبع داراي آثار و بركات فراواني نيز مي باشد.
البته بايد گفت توسل داراي يك اثر ظاهري است و آن استجابت دعا مي باشد ولي همين مسئله دريچه ي است براي شناخت و محبت و در آخر تأسي به اهل بيت(ع) كه خود تأسي به
اهل بيت (ع) داراي بهره هاي بسياري در دنيا و آخرت است يعني اگر فردي از روي فطرت نه صرفاً ديانت متوسل به اهل بيت (ع) شود و دعايش مستجاب گردد. و به دنبال آن اهل بيت (ع) را
مي بشناسد و به كرامات و ولايت آنها بر جهان واقف مي گردد و همين شناخت باعث مي شود گرايش و محبت نسبت به آنها پيدا كند و قدم در راه آنان بگذارد و پيرو سيره ي آنها شود كه در اثر اين تأسي است كه بركات زيادي شامل حالش مي گردد جمله اينكه در شمار اهل بيت (ع) قرار مي گيرد جزء اولياء الهي و خود نيز صاحب كرامت گردد خلاصه بركات بي شمار ديگري كه تصور آن به ذهن هم نمي آيد.
پراخت به مسئله ي توسل اول از جهت روشن شدن ماهيت و آثار آن و بعد هم به جهت پاسخگوئي به شبهات پيرامون آن ضروري مي باشد.
تحقيق حاضر داراي پنج بخش به شرح زير است بخش اول كليات، بخش دوم، ماهيت توسل، بخش سوم، انواع توسل، بخش چهارم، مصاديق توسل، بخش پنجم، آثار توسل.
اين تحقيق بر اساس نگرش كاربردي مي باشد و روش گردآوري مطالب آن به صورت كتابخانه ي است و بر اساس راهبرد، توصيفي مي باشد.
در اين تحقيق از منابع روائي، تفسيري،كلامي استفاده شده است.
كليد واژه: توسل، دعا، زيارت، شفاعت.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...