تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

اسـرار معنـوی شـب

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

استاد راهنما
سركار خانم غفارنیا

پژوهشگر
مریم حسن زاده

پاييز 1389

 

چكيده

روز و شب از موضوعاتی هستند که به سبب تکرارشان به آسانی از یاد می روند و بعبارتی آمد و شد آنها به قدری سریع و در آرامش صورت می گیرد که آثار و فوایدی بی شمار آنها در نظر گرفته نمی شود و بسیار کم هستند افرادی که با دقت و تفکر در این دو پدیده و آثار و برکات آنها به عظمت خدای یگانه پی برند. و شکر و سپاس این دو را بجا آورند. با کشیده شدن پرده ظلمانی شب بیشتر موجودات در خواب فرو رفته و از ارامش و سکوت شب بهره می گیرند و به استراحت می پردازند تا برای کار و تلاش روزانه تجدید قوا نموده و آمادگی لازم برای کار و فعالیت را کسب نمایند. بدون اینکه در نظر داشته باشند در حال بهره گرفتن از چه نعمت بزرگی می باشند. شاید پدیده شب در نظر اکثر مردم بصورت تاریکی جلوه گر گردد که با آمدنش ظلمت و وحشت را به همراه می آورد اما این تنها یک دید ظاهری و اجمالی به این پدیده پر رمز و راز است و اگر درست اندیشه شود می توان دریافت که شب نه تنها با خود آرامش و خواب و استراحت به ارمغان
می آورد بلکه در پس همان تاریکی و سکوتش هم حرفها و رازها نهفته است چرا که اگر نور و روشنایی استمرار می داشت در این صورت دیگر کره زمین جای زندگانی و رشد و نمو و تلاش و نشاط نبود، این شب است که با کشیدن پرده سیاه خود بر این عالم سبب تعدیل درجه حرارت هوا شده و با کنار زدن نور و روشنایی دنیایی از نعمت و زیبایی را جلوه گر می نماید هر چند حرف در بعد مادی و علمی شب بسیارست، اما به همین مقدار بسنده می شود، اما اگر از دید معنوی این پدیده عظیم در نظر گرفته شود، مشاهده می گردد که بهترین ساعات برای عبادت ومناجات با پروردگار عالم در شب و سحرگاهان است، چنانکه خداوند به رسول خود سفارش می کند تا مقداری از شب را به تهجد و عبادت پرداخته و از آن بهره گیرد.
این پایان نامه مشتمل بر پنج بخش است که طی آنها سعی می شود به بررسی مفهوم شب و فلسفه خلقت آن و همچنین چگونگی پیدایش شب و ویژگی های آن پرداخته شده و رابطه شب با معنویت از طریق بیان اهمیت و فضیلت عبادت در شب و ساعات مخصوص عبادت در آن بیان گردد و در نهایت با بیان مصادیقی از عبادت در شب و آثار و برکاتی که این عبادات به همراه دارند، خواننده را به بهره گیری از این ساعات و این عبادات تشویق نماید.
در این پایان نامه مطالب به روش توصیفی گردآوری گشته اند و برای جمع آوری آنها بیشتر از منابع روایی و تفسیر بهره گیری شده است.
کلید واژه: لیل- سحر- اسرار- ایلاج- تهجد.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...