تحقيق پاياني سطح 2 (كارشناسي)

عنوان :
تاريخچه كشف‌حجاب و پيامدهاي آن

استاد راهنما:
حجه الاسلام كاوياني

استاد داور:
سركارخانم فلاح زاده

محقق :
زكيه ستودگان

زمستان 1389



چكيده
اديان الهي براي تربيت وهدايت بشر تشريع شده اند كه با مطالعه كتب تاريخ اديان مي توان به وجود حجاب و ضروري بودن آن در ميان اديان پيش از اسلام پي برد. در دين مبين اسلام دستور حجاب براي حفظ حرمت وكرامت زنان واجب شده است.
با ورود تجدد‌طلبي و غربگرايي درايران و آشكار شدن نشانه هاي آن در زندگي مردم به تدريج و با برنامه ريزيهاي از پيش تعيين شده توسط دول استعماري ومساعدت عوامل وابسته،‌ كشف حجاب درزنان ايراني آغاز گرديد. رضاخان با استفاده از عوامل تشويقي وتنبيهي سعي كرد به بهترين وجه ممكن آن را عملي سازد. سير كشف حجاب در مناطق مختلف متفاوت بود. مردم در مقابل اين اقدامات ساكت ننشستند ودركنار روحانيون به اعتراض پرداختند كه اين واكنش ها منجر به حوادثي از قبيل واقعه گوهرشاد گرديد. پيامدهاي به جاي مانده از كشف حجاب در زمينه هاي مختلفي از جمله اجتماعي، فرهنگي، سياسي واقتصادي اثرات نامطلوبي را در جامعه برجاي نهاد.
اين پژوهش با عنوان تاريخچه كشف حجاب وپيامدهاي آن درپنج بخش پس از بيان كليات به حجاب وپوشش وتاريخچه آن، تجددگرايي وزمينه ها ومقدمات كشف حجاب، اعلام كشف حجاب وسير آن درمناطق مختلف وواكنش ها وپيامدهاي آن مي پردازد.
كليده واژه: حجاب،‌ كشف، تاريخچه،‌ تجددگرايي، سير،‌واكنش، پيامد، رضاخان، واقعه‌گوهرشاد

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...