تحقيق پايان سطح دو (كارشناسي)

جریان شناسی نفاق پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا حکومت امام علی (ع)

استاد راهنما
حجه السلام عبداللهی

محقق:
رقیه هوشیار نسب

زمستان 1387

 

چكيده

نفاق در لغت به معنی دورویی و در اصطلاح منافق کسی است که کفر خویش را پنهان دارد و به اسلام تظاهر کند و اصل آن از نفق به معنی سوراخ جانوران است. زیرا منافق حقیقت خود را زیر پوشش اسلام پنهان می دارد، چنانکه جانور خود را در سوراخ پنهان می دارد.
این نوشتار که به بررسی جریان نفاق بعد از رحلت پیامبر (صلی ا… علیه و آله و سلم) تا حکومت امام علی (ع) می پردازد در چهار بخش تدوین یافته است.
بخش اول شامل کلیات، تبیین، ضرورت و تعریف کلید واژه ها و … است. بخش دوم در مورد مفهوم نفاق و ویژگی های منافق، تفاوت نفاق با «دروغ» و «تقیه» و انگیزه های نفاق و آثار مخرب آن و همچنین نفاق و منافقان در قرآن و نهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفته و بخش سوم ماهیت جریان نفاق، در زمان پیامبر (صلی ا… علیه و آله و سلم) که شامل منشاء پدید آمدن جریان نفاق، جلوه ها ونمودهای نفاق و صحنه هایی از برخوردها و عملکردهای منافقانه مورد توجه قرار گرفته و بخش چهارم که بخش پایانی و مهمترین بخش پایان نامه را تشکیل می دهد. جریان نفاق بعد از رحلت پیامبر (صلی ا… علیه و آله و سلم) را تشکیل می دهد که شامل منافقان وارتداد و حرکتهای منافقانه و اقدامات منافقین و همچنین حوادث بعد از پیامبر (صلی ا… علیه و آله و سلم) در خطبه حضرت زهرا (س) مورد بررسی قرار گرفته است.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...