تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

حضرت فاطمه زهرا (عليها سلام) همسر نمونه

استاد راهنما
سركار خانم محسني

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
فاطمه عزيزي

زمستان 1388




چکیده

بخش مهمی از تاریخ را، زندگانی سراسر نور پیامبر رحمت وائمه معصومين علیهم السلام و مادر بزرگوار شان زهرای مرضیه (علیها سلام) تشکیل می دهد که بسیار آموزنده و پر معناست، و می تواند الگویی باشد برا ی همه کسانی که در مسیر زندگی خود به رشد وکمال می اندیشند. فاطمه زهرا (علیها سلام کسی است که زندگانیش مورد رضایت پروردگار بوده و حیاتش، الگویی برای هر زن مسلمان بلکه هر انسان با ایمان در هر زمان و مکان است .
ایشان استمرار اسوه حسنه هستند؛ اسوه گری سیره اوچنان در اوج یگانگی است که مولای عدل گستر جهان مهدی موعود (عج) می فرماید: «فی ابنه رسول الله (صلی الله علیه و آله) لی اسوه حسنه ».
او بانویی است که پدر بزرگوارش حبیب خدا و مادر مهربانش حضرت خدیجه (علیها سلام) اولین زن مسلمان است . ایشان نه سال داشت که بسیاری از ثروتمندان عرب برای خواستگاری او به رسول الله (صلی الله علیه و آله ) مراجعه می کردند. اما رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) که آنها را همتا با دخترش نمی دید می فرمود: در این باره منتظر فرمان الهی هستم . او معصوم است و معصوم را جز معصوم کفو و همتایی نیست ؛ ایشان به فرمان الهی دخترش را به همسری امیر المومنین علی (علیه السلام) در آورد. او همسری مهربان ودلسوزبرای مولی و مصداق کامل آیه ….لتسکنوا الیها …بود. کارهای خانه را خودش انجام می داد به گونه ای که دستانش از شدت کار پینه بسته بود ؛ همسرش را بسیار دوست می داشت و در همه صحنه ها یار و یاور او بود .
مولی علی (علیه السلام) هنگامی که با مشکلات و سختی های روزگار مواجه می شد و آزار و اذیت نا مردمان بر او فشار می آورد به سوی خانه می رفت تا لحظه ای با همسرش بنشیند، زیرا لحظه ای با او بودن، تمام غمها و غصه هایش را به شادی مبدل می ساخت.
حتی زمانی که جاه طلبان و هواپرستان که اسلام را از مسیر اصلی و حقیقی آن به انحراف کشانده بودند و علی رغم دستور صریح قرآن و توصیه های پیغمبر (صلی الله علیه و آله) با خاندان وبازماندگان آن جناب رفتار ستمگرانه ای داشتند و در واقع زحمات و مساعی پیغمبر را نادیده
می گرفتند . و از هوا های نفسانی پیروی می نمودند .زهرا (علیها سلام) که بیش از همه احساس مسئولیت می کرد ناچار بود زبان به اعتراض بگشاید و تا حد توانایی در برابر اعمال ننگین آنان مبارزه کرده و توده های مردم را با حقیقت امر آشنا سازد و از مولی و ولی امرش دفاع کند که در یورش وحشیانه دزدان حکومت به خانه اش به سختی مجروح شد و پس از چند روز به شهادت رسید .
برای تدوین این موضوع از روش کتابخانه ای و توصیفی استفاده شده و بیشتر مطالب آن از منابع تاریخی و حدیثی از جمله بحارالانوار، منتهی الامال، کشف الغمه، نهج الحیاه و … گرفته شده است.
کلید واژه ها : فاطمه ، زهرا ، همسر، الگو، اسوه ، سبوی، قطیفه، قدوه ، کیاست ، عقیقه ،رایحه.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...