تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

موضوع:
ضرورت وحدت جوامع اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)

استاد راهنما:
سرکار خانم صادق

تهیه و تنظیم:
پروین صارم پور

تیر 1390

چکیده:
وحدت و انسجام به معنای همگرایی پیروان مذاهب مختلف در عین وجود اختلافات مذهبی است، چرا که حذف اختلافات و تنوع فکری و مذهبی نه ممکن است و نه مطلوب. آنچه مطلوب است یافتن راهکارهایی برای مدیریت صحیح و جلوگیری از پیامدهای واگرایی اسلامی است.
معتقدات مشترک اسلامی مهمترین عامل در دست یابی به انسجام اسلامی است. بنابراین ما اگر بخواهیم انسجام اسلامی تحقق پیدا کند، باید بر اصولی که بین مسلمین مشترک است تکیه کنیم و نباید خود را سرگرم فروعی بکنیم که مورد اختلاف است. دشمنان اسلام سعی دارند که با سرگرم کردن فرقه های مختلف مسلمین آتش کینه و تفرقه را میان آنان شعله ور سازند تا در پرتو آن به مقاصد شوم خود که از جمله مهمترین آنها نابودی اسلام، و مسلمین است، دست یابند، آنها می خواهند با این کار قدرت تفکّر را از مسلمین بگیرند.
ایجاد تفرقه در میان مسلمین پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت از جمله: تسلط اجانب بر مسلمین، مرگ ذلت بار و اسارت و نهایتاً بوجود آمدن اسلام آمریکایی.
ایجاد وحدت و انسجام اسلامی فوایدی آثار مهمی دارد که آشنایی با این آثار می تواند سهم مهمی در ترغیب مسلمین برای وحدت و همدلی داشته باشد. مهمترین اثر این وحدت شکست دشمنان اسلام و قطع دست تمامی چپاولگران از ممالک اسلامی است. ایجاد وحدت در جوامع اسلامی باعث احیای استقلال سرزمین های اسلامی که به نوعی یکی از منافع مشترک مسلمین به حساب می آید، می شود و مسلمین به پیروزی نهایی خود که همان فراگیر شدن اسلام عزیز در سراسر جهان است نایل خواهند آمد.
پس از بیان موانع و آثار وحدت و پیامدهای تفرقه و جدایی، نوبت به یافتن راهکارهایی
می رسد که در ایجاد وحدت اسلامی ما را یاری می کند.
از جمله راهکارهای ایجاد اتحاد و همدلی متوجه سران دولت های اسلامی به مسئله ی اختلاف است.
دیگر راه ایجاد وحدت آگاهی بخشیدن به مسلمین است.
ولایت فقیه را نیز می توان به عنوان عامل مهمی در ایجاد وحدت به شمار آورد.
آخرین راه در ایجاد وحدت اسلامی، تشکیل ارتش مشترک و هسته های مقاومت در سرتاسر جهان، توسط مسلمین است،
از این رو پژوهش حاضر در پنج بخش به ضرورت وحدت جوامع اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) می پردازد برای جمع آوری اطلاعات لازم از روش کتابخانه ای بهره جسته شده است. روش تحقیق در این پژوهش براساس نگرش کاربردی و براساس راهبرد توصیفی است.

مهمترین کلید واژه های این تحقیق عبارتند از: جامعه اسلامی، وحدت، امت، تفرقه، استکبار

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات مرتبط با علوم انسانی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...