پژوهانه


شهریور 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • زفاک


 



چکیده

چکیده تحقیق پایانی بررسی خطبه غدیر و پیام های آن

پژوهشگر:پروین بردبار

استاد راهنما: سرکار خانم زارعی

شهریور94- رتبه عالی

 

از آن جا که امامت و ولایت در باور شیعه، به معنای جانشینی بلافصل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از جایگاه مهمی برخوردار است، پیامبر عظیم الشأن این مسأله را از آغاز رسالتش در مناسبت ها و مکان های مختلف گوشزد نمود و در بازگشت از آخرین سفر اجتماعی، معنوی و عبادی مسلمانان «حجة الوداع» رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به دستور الهی در طی خطبه ای با نام «غدیر» حضرت علی علیه السلام را به این مقام منصوب کرد. مهم ترین جمله ای که در خطبه به چشم می­خورد، جمله (مَن کُنتُ مَولاه فَعَلِیٌ مَوْلاهُ) است که برای واژه «مولی» معانی متعدد بیان
کرده اند، «ولی» در این خطبه برای بیان ولایت و جانشینی قرار گرفته است که گویای تمام شئونات ائمه علیهم السلام می­باشد. در روز غدیر آیاتی هم در تأیید سخنان پیامبر گرامی اسلام نازل گردیده که از آن جمله می­­توان به آیات 3، 55 و 67 سوره مائده اشاره نمود که هرکدام می­تواند گویای ولایت ائمه اطهار علیهم السلام باشد. علاوه بر این که خود آیات گویای نازل شدن در روز غدیر هستند روایات زیادی هم از ائمه اطهار و علمای شیعه و اهل سنت نقل شده است که روز هجدهم ذی الحجه (روز عید غدیر) روز اعلام ولایت و جانشینی امام علی علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلام است. در این خطبه شورآفرین درس ها و پیام هایی در زمینه اعتقادی، فقهی و اخلاقی نیز مطرح شده است که بیش تر پیام های آن حول مسأله ولایت است.

کلیدواژه ها: ولایت، علی، امام، خطبه، غدیر.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-06-28] [ 10:28:00 ق.ظ ]




چكيده مقاله جايگاه كار و كارآفريني در آموزه هاي ديني

پژوهشگر:

راضیه کشاورز

موضوع این مقاله « جایگاه کاروکارآفرینی در آموزه های دینی » می باشد کار ، تلاش برای تأمین نیازهای مادی از موضوعاتی است که در شریعت مقدس اسلام بر آن تأکید فراوان شده است . کارآفرینی به معنای خلاقیت در کار و ایجاد فرصت های جدید اقتصادی و تولیدی و خلق ارزش جدید با خطر پذیری درمنابع مالی جامعه و از عوامل رشد و شکوفایی اقتصادی می باشد . کارآفرین نیروی محرکه  و موتور توسعه اقتصادی است ، ویژگی های بسیاری درم مورد کارآفرینان بیان شده است که برخی از آنها عبارتند از : خلاقیت و نوآوری ، هدف گرایی ، ریسک پذیری ، آینده نگری و دور اندیشی کارآفرینی مزایا و منافع بسیاری دارد که یکی از آنها ایجاد اشتغال است .

برای توسعه در رشد کارآفرینی در جامعه ، باید فرهنگ کارآفرینی نهادینه شود آموزه های دینی در تقویت آن تأثیر بسزایی دارد چرا که پیشوایان دین بهترین اسوه ی عملی و علمی برای دیگران هستند . از جمله نمونه هایی که میتوان به آن اشاره کرد : کار و کارآفرینی در سیره انبیاء ، کار و کارآفرینی در سیره ائمه اطهار و … می باشد .

برخی از این آموزها در احادیث و روایات بیانگر ابزارهای تشویقی هستند که عبارتند از : کارآفرینی به عنوان تکلیف و وظیفه ، کارآفرینی وسیله ی سعادت ، وسیله ی عزت و …

و برخی دیگر بیانگر ابزارهای تنبیهی در جهت تقویت فرهنگ کارآفرینی هستند که عبارتند از : دوری از رحمت خدا ، فساد و تباهی و تضییع حقوق دیگران و …

و اما بین فرهنگ و کارآفرینی تعامل دو طرفه وجود دارد ؛ بنابراین باید کارآفرین از معیارها و اصول خاصی پیروی کند از جمله معیارها و اصول کارآفرینی در آموزه های دینی که می توان به آن اشاره کرد : کارآفرینی به عنوان عمل صالح ، کارآفرینی در جهت منافع جامعه ، پاک و طیب بودن سرمایه و … می باشد .

این مقاله در محدوده آیات و روایات است و طبعاً منابع مورد استفاده نیز قرآن و کتب معتبر روایی و متون دینی بوده است .

کلید واژه ها : آیات ، آموزه های دینی ، روایات ، کار ، کارآفرینی.

 

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 09:40:00 ق.ظ ]




چكيده مقاله نقش تربيت ديني در اخلاق فردي و اجتماعي

نگارنده

راضيه سادات ميربقائي

تربیت دینی فرآیندی است که از طریق اعطای بینش، التزام قلبی و عملی به فرد، هماهنگ با فطرت و به دور از جبر و فشار، به منظور نیل به سعادت دنیوی و اخروی انجام گیرد . تربیت دینی کودک در اخلاق فردی و اجتماعی او اثرگذار است و از او فردی صالح و دارای ایمان و اخلاق اسلامی  می سازد و موجب تشکیل اجتماعی صالح و تکامل یافته می­گردد. تغییر عوامل آسیب زا، تمهید شرایط رشد شخصیت افراد، عوامل محیطی اجتماعی، فرهنگ سازی از جمله راهکارهایی هستند که جهت کاربردی شدن تربیت دینی مطرح می­شوند. بی ­شک تربیت دینی آسیب­هایی دارد، که برای دستیابی به آثار تربیت دینی در اخلاق باید آن آسیبها را رفع نمود. این تحقیق با روش کتابخانه­ای صورت گرفته و امید که موثر واقع شود.

کلید واژه­ها : تربیت، دین، تربیت دینی، اخلاق، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی.

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 09:35:00 ق.ظ ]




چكيده مقاله فرقه ی خوارج، عقاید و اقدامات آنان

تهیه و تنظیم:

راضیه زارع

   اولین  جریان جمود آمیزی که در تاریخ اسلام پیدا شد، جریان خوارج بود. خوارج به اسلام ضربه زدند و ضربه  اینها نه تنها از این ناحیه بود که مدتی فساد کردند، یاغی شده و اشخاص بی گناهی از جمله امیرالمؤمنین (ع) را کشتند، بلکه غیر از اینها، ضربه بزرگی به عالم اسلام وارد ساختند. خلاصه یک نوع خشک مقدسی داشتند. این فرقه عقاید خاصی داشتند که بسیاری از آنها معقول نبود و فرق مختلفی از آن  منشعب شد که مهمترین آنها فرقه ی اباضیه است. همچنین روایات متعددی در خصوص این فرقه آمده است. خوارج در عهد علوی پس از جنگ قیام های متعددی داشتند و پس از مسأله حکمیت تحرکات سیاسی و نظامی خود را آغاز کردند. این تحقیق به بیان چگونگی پیدایش خوارج ، عقاید و اقدامات آنان پرداخته و ابعاد این فرقه را به صورت جامع بررسی کرده است.

کلید واژه: خوارج-حکمیت-اسلام-قیام.

موضوعات: چکیده مقالات, تاریخی  لینک ثابت
 [ 09:31:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله شاخصه های عدالت مهدوی

پژوهشگر:

راضیه رجبی

در طول تمام قرون و اعصار گذشته ظلم و ستم بر اجتماعات انسانی بوده است و بشریت همواره از رسیدن به حقوق خود در عرصه های مختلف محروم مانده است و مشکلات و ناگواری های زیادی گریبان گیر جوامع انسانی می باشد. بنابراین لازمه هر حکومتی برقراری عدالت می باشد. در حکومت حضرت مهدی f و با توجه به ویژگی های آن حکومت که در آن به همه ابعاد زندگی بشری توجه شده است و عدالت در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و .. برنامه و راهکار آن ارائه گشته است، به طوری که هیچ بُعدی از زندگی بشری مورد غفلت واقع نشده و ریزترین و جزئی ترین مسائل حیات اجتماعی و فردی روی زمین در آن دارای اهمیت و ارزش است. با توجه به اینکه عصر ظهور دوران علم و اندیشه، پیشرفت و رشد و … می باشد و رهبر آن مدیری صالح، عادل، آگاه و دانشمند است برقراری عدالت در آن حکومت ضمانت اجرایی قوی دارد و به عنوان نمونه در ُبعد اجتماعی با اجرای حدود الهی و مبارزه با فساد و رذائل اخلاقی و برقراری امنیت، در بُعد قضایی با مبارزه با جرائم و جنایات و مفاسد اجتماعی و بازستانی حقوق پایمال شده، در بُعد فرهنگی با احیای کتاب و سنت و گسترش معرفت و اخلاق و گسترش فرهنگ نماز و ساخت مساجد و همچنین در بُعد اقتصادی با توزیع عادلانه ثروت، از بین بردن فقر و عمران و آبادی به برقراری عدالت همگانی و جهانی می پردازد.

کلیدواژه ها: عدالت، امنیت، اقتصاد، مهدویت، اجتماع.

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی, تاریخی  لینک ثابت
 [ 09:27:00 ق.ظ ]




چكيده مقاله شاخصه های حیات و ممات حسینی

پژوهشگر:

راضیه سادات شکوفه چین

هدف اعلای حیات قرار گرفتن در جاذبه کمال ربوبی به وسیله تکاپوی آگاهانه وآزادانه است و در مقابل مرگ که باطل شدن قوت حیوانی و نیست شدن زندگانی است.اگر یک انسان در این دنیا به پرورش روح و بعد معنوی خود پرداخته باشد حیات را در کمال هشیاری و آزادی پایان می دهد و این همان شهادت است.  با روی باز حقیقت حیات وممات را درک می کنند و این در صورتی است که انسانهای والایی چون امام حسین j را سرمشق راه حق قرار دهند با بررسی حیات امام حسین متوجه می شویم که شهادت، حیات شهادت گونه می طلبد. صفات اخلاقی عبادی آن حضرت نشان دهنده زندگی با عزت آزادگی است که درس های بسیاری را به جامعه بشیرت داده همه باید از ایشان الگو برداری کرده و ویژگی های زندگی و شهادتشان چراغ راه خود قرار دهند. اگر رهبران دینی جامعه وحتی خود افراد برای دفاع از ارزش های روحی وحیات دست به قیام و ایجاد تحولات جدی بزنند و با توسل و بهره مندی از شفاعت حضرت، عبور از گردنه های سهمگین زندگی و مرگ و جهان دیگر را آسان و ممکن سازند، به درجات والا در طول حیات و مرگ نائل می شوند.

 

کلید واژه: شهادت، حیات، ظلم ستیزی، مرگ، آزادگی، دنیا، آخرت.

 

 

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 09:25:00 ق.ظ ]




مسابقه غدیر پژوهی

قابل توجه طلاب گرامی

نظر به اهمیت و جایگاه مساله غدیر در حفظ و تداوم اسلام ومذهب شیعه، واحد پژوهش حوزه علمیه الزهرا در نظر دارد مسابقه ای  را تحت عنوان « غدیر پژوهی » را برگزار کند . لطفا جواب های خود را تا تاریخ 7 مهر به واحد پژوهش ارائه فرمایید.

سوالات مسابقه:

1.حدیث غدیر در چه تعداد از کتب روایی معتبر اهل سنت آمده است؟

2.اولین بیعت کنندگان با حضرت علی (ع) در غدیر چه کسانی بودند؟

3.پیامبر اکرم (ص)  در خطبه غدیر عبارت “من کنت مولا"  را چند بار بیان فرمودند؟

 

معاونت پژوهش

موضوعات: اخبار پژوهشی مدرسه  لینک ثابت
 [ 08:55:00 ق.ظ ]




جلسه دفاعيه تحقيقات پاياني سطح دو

سركار خانم: فاطمه جمشیدی

با موضوع: دلایل مشروعیت سوگواری

و حضور

استاد راهنما: سركارخانم میر شکاری

و سر کار خانم سمانه زارع

با موضوع: عصمت انبیا و شبهات پیرامون آن

استاد راهنما: سر کار خانم طهرانی

استاد داور: حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای طلعتی

در تاريخ:  : دوشنبه 29 شهریور 95

ساعت 11

مكان: واحد پژوهش مدرسه علميه الزهرا(س)

برگزار مي‌گردد.

موضوعات: اخبار پژوهشی مدرسه  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-06-21] [ 10:50:00 ق.ظ ]




اولین جلسه هم اندیشی پژوهشی در سال تحصیلی 95-96 امروز 16 شهریور در حوزه علمیه ریحانه النبی با حضور اساتید و مدیریت حوزه و معاونان پژوهش استان فارس ، مدرسه الزهرا و فاطمه الزهرا ، معصومیه برگزارگردید .

در این جلسه 4 ساعته تک تک اساتید و دو کارشناس مسائل پژوهشی در مورد راهکارهای ایجاد انگیزه پژوهشی صحبت های را بیان کردند .

مهم ترین پیشنهادات این جلسه عبارتند از:

لزوم تربیت و تشویق و توجیه اساتید پژوهشگر

تاسیس فصلنامه الکترونیک

تقویت بنیه های اعتقادی در مورد کار مخلصانه و اهمیت پژوهش

برگزاری جلسات مستمر هم اندیشی و ارائه راهکار

و…..

موضوعات: اخبار پژوهشی مدرسه, اخبار پژوهشی  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-06-16] [ 09:18:00 ب.ظ ]




چكيده مقاله سازمان وکالت در عصر امامان معصوم

نوشته راضیه سادات شکوفه چین

امامان شیعه  با توجه به مقتضیات زمان و ضرورت های موجود، اقدام به ایجاد تشکیلاتی نمودند که بدان وسیله، با سهولت بیش­تری بتوانند با شیعیان شان در دورترین نقاط عالم اسلامی مرتبط باشند و شیعیان نیز از طریق این شبکه ارتباطی مطمئن بتوانند نیازهای شرعی و دینی خود را مرتفع سازند. این شبکه سازمان وکالت است که متشکل از امامان معصوم و عده ای از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکاری یکدیگر اهداف خاصی را برای پیش برد اصول دینی و مذهبی محقق سازند. این سیره عملی معصومان  از عصر امام صادق تا پایان عصر غیبت صغری عهده دار وظایف و مسئولیت های مخصوص به خود بود. با توجه به اینکه سازمان وکالت پیامدهای مثبتی را به دنبال داشت در برخی موارد این وکلا، در صحنه امتحانات الهی شکست خورده و راه خیانت و انحراف پیشه ساختند. تردیدی نیست ریشه اصلی این امر، فقدان نفس سلیم و عدم تهذیب نفس است. اگر نفس تزکیه نشده باشد از جمله پیامدهای منفی سازمان، عوامل بروز خیانت  و فساد در برخی از وکلا، مدعیان دروغین وکالت و بابیّت، به وجود آمدن جریان واقفیه در زمان امام موسی کاظم j را می توان نام برد.

 

کلید واژه ها: امام، واقفیه، وکالت، نیابت، سازمان، ارتباط، غیبت.

 

موضوعات: چکیده مقالات, تاریخی  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-06-15] [ 09:50:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله بررسی قیام حسین صاحب فخ و موضع امام موسی کاظم 

نوشته راضیه سادات شکوفه چین

پس از آن كه عباسیان در سال 132 قمرى با شكست نهایى امویان، خلافت را از آن خود كرده و از مردم براى خویش بیعت گرفتند، حاكمان وقت با بى رحمى تمام، علویان مبارز را سركوب كردند.در عصر موسى الهادى، شیعیان به ویژه علویان مبارز، به بهانه هایى واهى مورد آزار و اذیت عمر بن عبدالعزیز بن عبیدالله (از نوادگان عمر بن خطاب) عامل هادى عباسى در مدینه منوره، قرار مى گرفتند. تا این كه آنان به تنگ آمده و تصمیم به قیام بر ضد عباسیان گرفتند. رهبرى این قیام را حسین بن على از نوادگان امام حسن مجتبى(ع) بر عهده داشت. آنان در سیزدهم ذى قعده قیامشان را با شعار “المرتضى من آل محمد(ص)” آغاز كردند و با نیروهاى عمر بن عبدالعزیز عمرى درگیر شده و آنان به شكست و عقب نشینى وادار كردند. علویان، پس ازیازده روز درنگ در مدینه، در 24 ذى قعده، عازم مكه معظمه شدند. ولیكن در مكانى به نام “فخ” با سپاهیان هادى عباسى مواجه شده و پس از نبردى سنگین، متحمل شكست گردیدند. با وجود اطلاع امام موسی کاظم(ع) از روند این نهضت وآگاهی از شهادت حسین صاحب فخ و یارانش این نوید را به وی داده بودند. باتوجه به اینکه امامان شیعه هیچگاه در مسائل سیاسی اجتماعی، بی تفاوت نبودند بلکه هماهنگ با شرایط زمان و رعایت اهم دخالت می کردند. امام کاظم(ع) به دلیل آگاهی از سرانجام این قیام وشرایط زمان به گونه ای نبودکه رهبری این قیام را بر عهده بگیرند و مصلحت جامعه را در نظر گرفتند، دراین قیام شرکت نکردند.

کلید واژه : علویان، جهاد، قیام، امام، کاظم، بنی عباس، شهید فخ

موضوعات: چکیده مقالات, تاریخی  لینک ثابت
 [ 09:42:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله جنیان و تأثیر آنها در زندگی انسان

نوشته: حمیده زارعی

«جن» در لغت به معنای پوشیده و پنهان است، از شعله های مختلط آتشی خلق شده و هدف از خلقتش بندگی خداوند است. جنیان نیاز به غذا، استراحت و زاد و ولد دارند مانند انسان دارای روح هستند و علم غیب نمی دانند جنیان دو گروه مسلمان و ظالم تقسیم می شوند ؛ دارای اختیار و تکلیف هستند و پیامبر شان همان پیامبر انسان است. بر اساس اعمالشان وارد بهشت یا جهنم می شوند.

جنیان در ارتباط با انسان تأثیرات مخرب و سازنده ایی دارند، جنیان صالح به خدمت پیامبران و امامان و انسانهای مؤمن در می آیند و به آنها کمک می کنند؛ انسان هایی که جسم خود دریافت می دهند جنیان خبیث را تحت تسلط خود می گیرند و از آن ها در سحر و جادو استفاده می کنند.

کلید واژه : انسان، جـن، شیطان، سحـر، تمثیل.

 

موضوعات: چکیده مقالات, متفرقه  لینک ثابت
 [ 09:40:00 ق.ظ ]




انالله و انا الیه راجعون

سرکار خانم راضیه السادات میر بقایی

استاد راهنمای متعهد و دلسوز

درگذشت ناگهانی همسر گرامیتان ، قلبمان را از اندوه سرشار کرد.اما امید به ثمر نشستن تنها میوه زندگیتان و رهرو منش پدر بودن بارقه های نور را برایمان به ارمغان آورد.

از خداوند متعال برای آن مرحوم مقامات عالیه و برای حضرتعالی و خانواده محترم صبر آرزومندیم.

طلاب ، اساتید، کادر مدرسه علمیه الزهرا

 

پ. .ن: مجلس ترحیم آن مرحوم امروز یکشنبه 14 شهریور،خیابان فضل آباد ، خیابان ولی عصر(عج)،کوچه 109،مسجد حضرت زینب،ساعت 5-6:30 عصر

موضوعات: مناسبت ها, اخبار پژوهشی مدرسه  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-06-14] [ 07:51:00 ق.ظ ]




 چکیده مقاله تساوی یا تشابه حقوق زن و مرد از منظر حضرت امام خمینی(ره)

تهیه و تنظیم:

حمیده زارعی

در نظام اسلامی زن بعنوان یک انسان می تواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه اسلامی داشته باشد نه به صورت یک شیء، زنان در جامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجالس به هیچ وجه جلوگیری نمی شود از چیزی که جلوگیری می شود فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساویند، و برای هر دو حرام است. عنایتی که اسلام به زنان دارد بیشتر از عنایتی است که به مردان دارد. در این نهضت زنان حق بیشتری از مردان دارند. زنان مردان شجاع را در دامان خود بزرگ می کنند. قرآن کریم انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز اند. در درجه اول باید حافظ و نگهبان این امانت اجتماعی و اخلاقی و انسانی باشد.

زن به عنوان یک صاحب عفت حامل یک امانت بزرگ انسانی است نه دارای یک امر شخصی که اگر از آن بگذرد از شخص خودش گذشته اگر بگذرد به یک امانت انسانی خیانت کرده است. مرد هم باید عفیف باشد زن هم باید عفیف باشد ولی می دانیم که اگر دنیا را هم از نام تساوی حقوق زن و مرد پر کنند تشابه  حقوق زن و مرد را کسی نمی تواند درست کند و در این زن و مرد دو جنسی هستند که در برخی امور انسانی با یکدیگر مشترک هستند و لهذا عفت زن یک امری است که مورد تجاوز قرار می گیرد، ولی عفت مرد هیچ وقت مورد تجاوز زن قرار نمی گیرد.

از منظر امام خمینی (ره) بشر قرن بیستم با همه پیشرفت ها و دستیابی به همه امکانات اما هم چنان رگه هایی از تفکر قرن وسطایی در او وجود دارد و فکر کهنه و پوسیدۀ عدم تفاوت زن و مرد را دنبال می کنند و خیال می کنند زن و مرد با یکدیگر تفاوت ندارند و یا در صورت تفاوت قائل شدن مانند مردم قرون وسطی بر آن است که نتیجه بگیرند که زن جنس پست تر است. زن انسان کامل نیست. زن برزخ میان حیوان و انسان است، زن لیاقت و شایستگی این که در زندگی مستقل باشد ندارد و باید تحت قیومت و سرپرستی مرد زندگی کند در صورتی که امروز دیگر این حرف ها کهنه و پوسیده شده است امروز معلوم شد همه این ادعاها جهلیاتی بوده است که مردان به حکم زورگوی در دورۀ تسلط بر زن ساخته بودند.

کلید واژه: تساوی، تشابه، حقوق زن ومرد، امام خمینی(ره).

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
[شنبه 1395-06-13] [ 08:00:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله آثار حسادت و راه های درمان آن

پژوهشگر:

حمیده زارعی

حسد از نتایج کینه است و کینه از نتایج خشم، بنابراین حسد شاخه ای فرعی از شاخه های خشم و غضب ریشۀ اصلی از ریشه های حسد است یعنی شاخه های بی شماری از اخلاق نکوهیده از حسد جدا می شود و تنها در نکوهش حسد روایات بسیاری وارد شده است.

حقیت حسد فقط به نعمت است و هر گاه خدا نعمتی به برادرت ارزانی کند تو نسبت به آن دو حالت داری یا آن که از آن نعمت متنفر باشی و زوال آن را بخواهی و این که به نابودی نعمت علاقه نداشته باشی و از نعمت و دوام آن ناراحت نشوی ولی نظیر آن را برای خود بخواهی و گاه غبطه حسد نامیده می شود و به عکس یعنی گاه به حسد غبطه اطلاق می شود و یکی از لفظ به جای دیگری به کار می رود و باید دانست هر چه عوامل یاد شده حسد در میان قومی بیشتر باشد حسد در بین آن ها رواج بیشتری خواهد داشت به عبارت دیگر حسد در میان گروهی قوت می یابد که بیشتر این عوامل در آن ها جمع و آشکار شود و هرگاه انسان با اندیشه ای پاک و دلی آماده در آن ها بیندیشید آتش حسد در دلش خاموش شود. بدانید که حسود خود را هلاک و دشمنش را شاد و پروردگارش را خشمگین و زندگی خود را تیره می کند.

بدان که شخص آزار دهنده طبیعتاً مورد خشم واقع می شود و غالباً هرکسی را که به تو آزار برساند دشمن می دارد و هرگاه به نعمتی دست یابد نمی تواند بی تفاوت باشی و ناراحت نشوی به گونه ای که خوبی و بدی حال دشمنت در نظرت یکسان باشد بلکه در نفس خویش میان این دو حالت فرق گذاری و همواره شیطان در حسد ورزی نسبت به دشمن با تو می ستیزد ولی اگر عامل حسد در تو قوی شود و شیطان تو را بر اظهار حسد شفاهی و عملی برانگیزد به طوری که حسد از ظواهر تو با افعال اختیاریت معلوم شود در این صورت تو حسودی و با حسد خود معصیت کرده ای و اگر بکلی ظاهر خود را از حسد بازداری و در باطن زوال نعمت محسود را بخواهی و در نفست از این حالت که داری خشنود باشی در این صورت نیز حسود معصیت کاری؛ زیرا حسد صفت قلبی است نه صفت فعل و عمل.

کلید واژگان: حسد،کینه،اخلاق،اسلام

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 07:56:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني

پژوهشگر

حکیمه پاسالاری

 “توليد ملي” استمرار همان سال “جهاد اقتصادي” و متکي بر محور حمايت از کار و سرمايه ايراني است. در اين بين دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي مي توانند در بارور سازي، بازسازي، ساماندهي و به کارگيري ذهن هاي خلاق جوانان در عرصه هاي مختلف علمي، اقتصادي پيشگام باشند. آن چه مسلم است، ما به اعتبار ارزش هاي متعالي خود و تجربه هاي ارزشمندي که در دوران هاي مختلف تاريخي به دست آورده ايم به اين باور رسيده ايم که جوانان کشور، سرمايه هاي فکري و معنوي، نخبه هاي ايراني و نيروي پر تلاش دانشگاهي، از سرمايه بسيار عظيم فکري و معنوي و مسئوليت هاي کاري برخوردارند و اين نيروي توانمند هر آن چه را که لازم باشد براي دست يابي به استقلال، خودباوري و خودکفايي به کار مي گيرد. بديهي است ايجاد تعامل سازنده بين حوزه هاي مختلف اقتصادي و دانشگاه ها از عوامل بسيار مهم و موتور محرک اقتصاد بوده و شايسته است مسئولان امر در اين حوزه ها تدابير لازم را بينديشند و از فرصت هاي موجود کمال استفاده را ببرند.


کلیدواژه ها: کار،تولیدملی،حمایت

 

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 07:48:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله علل بروز خشم و پرخاشگری و راههای درمان آن

 پژوهشگران:

حکیمه پاسالاری

مریم سادات حقیقی

سمیرا جلالوند

در این تحقیق علت های بروز خشم و پرخاشگری افراد بیان شده است.در ابتدا معانی لغوی واصطلاحی خشم و پرخاشگری اشاره شده است.تفاوت جرأت و پرخاشگری و مظاهر خشم در قرآن آورده شده است.و پس خشم و پرخاشگری و خشم مقدس در قرآن، یکی از مبانی آن زندگی حضرت موسی می باشد، مورد بحث واقع است. در انتها به علت های بروز خشم درافراد اشاره شده است که علت آن در خانواده وهمسن و سالان می باشد.همچنین تاثیر تلویزیون در بروز خشم و  پرخاشگری نیز مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

کلیدواژگان: خشم، غضب، پرخاشگری، جرأت، انسان.

 

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 07:47:00 ق.ظ ]




زندگی انسانی سر شار از فراز و فرودهای سخت و پر نوسان است . گاه این نوسانات جنبه های مادی دارند و گاه جنبه روحی و روانی.

اما هر کدام از این اثرات روحی یا مادی بریکدیگر تاثیر متقابلی دارند . چه بسا مشکلات مادی که دین و ایمان و حتی جسم فرد را نیز با خود به نابودی می کشاند .یکی از این مشکلات مادی زندگی انسانی فقر است . که در روایات بسیاری از فقر به عنوان نابود کننده دین و روح بشر نام برده شده و راهکارهای گوناگونی برای مقابه با آن و افزایش رزق و روزی ذکر شده است که در اینجا به چند مورد اشاره می شود:

1.مداوت بر تلاوت این آیات و اذکار

خواندن ذکر« لا اله الا الله الملک الحق المبین». از پیامبر اکرم نقل شده است که هر کس در روز صد مرتبه این ذکر را بگویید فقر از او دور و روزیش زیاد می شود.(بحار الانوار ،ج 86،ص156)

خواندن ذکر«لا حول و لا قوه الا بالله» و «سبحان الله و بحمده ،سبحان الله العظیم» از امام صادق علیه السلام نقل شده هر کس روزی صد مرتبه این ذکر را تکرار کند فقیر نمیشود(بحار الانوار ،ج 87،ص10)

خواندن سوره حمد و توحید؛ پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : هرکس به خانه خود درآید و به قرائت سوره حمد و توحید مداومت کند ،فقر از او دور می گردد.(بحار الانوار ،ج 92،ص356)

2. طلب استغفار

امام علی علیه السلام می فرمایند: طلب استغفار و آمرزش باعث زیادی رزق و روزی می شود.(بحار الانوار ،ج 93،ص277)

امام صادق در روایت دیگری در این باب می فرمایند: هرکس نیم ساعت به غروب ، هفتاد مرتبه بگوید: استغفر الله  خداوند گناهان او را می آمرزد.( مکارم الاخلاق، 312)

3. خوش اخلاقی

امام صادق می فرمایند : خوش اخلاقی رزق را زیاد می کند .(بحار الانوار ،ج 78،ص68)

 

4. صدقه دادن

امام صادق می فرمایند : نیکی و صدقه فقر را دور می کند و عمر را زیاد می کند.(بحار الانوار ،ج 96،ص119)

5.وضو گرفتن

پیامبر اکرم می فرمایند : وضو قبل وبعد غذا خوردن فقر رادور می کند.(بحار الانوار ،ج 66،ص322)

 

6. شست و شوی دست ها قبل از غذا خوردن

امام علی می فرمایند: هر کس می خواهد خیر و خوبی در خانه اش زیاد شود ، دست های خود را قبل از غذا بشوید.(بحار الانوار ،ج 66،ص352)

7. افشاندن گلاب بر صورت

پیامبر اکرم فرمودند: افشاندن گلاب بر صورت ، آن را شاداب و فقر را رفع می کند.(بحار الانوار ،ج 67،ص144)

8. زیارت قبور بقیع

امام صادق فرمودند: هرکس مرا ( در بقیع) زیارت کند خداوند گناهان اورا می آمرزد و فقیر نخواهد مرد.(بحار الانوار ،ج 100،ص146)

جاروی منزل و دوری از خوردن غذا در حالت جنابت و خوردن باقیمانده غذا، پوشیدن انگشتری عقیق، بیدار ماندن بعد از نماز صبح ، همراهی با موذن و …..

 

برگرفته و تلخیص از کتاب کلیدهای مشکل گشا

موضوعات: مطالب علمی-پژوهشی  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-06-09] [ 01:03:00 ب.ظ ]




قابل توجه طلاب گرامی

 

نظر به آیین نامه جدید ارسالی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران(شهریور95)، از این پس زمان انتخاب درس تحقیق پایانی به گذرانیدن حداقل 110 واحد درسی تقلیل پیدا کرده است .

لذا خواهشمند است حداکثر استفاده را از این بازه زمانی مقرر انجام داده که خدایی نکرده منجر به دوره بازپذیری نشوید.

 

معاونت پژوهش

موضوعات: اخبار پژوهشی مدرسه  لینک ثابت
 [ 10:02:00 ق.ظ ]




آیین نامه تایپ تحقیقات پایانی و درسی ویژه طلاب حوزه علمیه الزهرا شیراز

 

 

موضوعات: تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 09:49:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله

شیوه های اثبات امامت حضرت علی(ع)

به اهل سنت

نوشته: حدیثه شگفت

امام در لغت به معنای مقتدا و پیشوا است و در اصطلاح کلام امامت منصبی الهی است و امام انسانی معصوم و برخوردار از علم خدادای است که از سوی خدا و پیامبرش به این مقام برگزیده و به مردم معرفی می شود.

ضرورت وجود امام بعد از پیامبر (ص) را می توان با تمسک به قاعده لطف به اثبات رساند. نصب امام از سوی خداوند لطف است زیرا بی تردید حضور امام منصوب از جانب خداوند در جامعه اسلامی زمینه را برای روی آوردن مردمان به اطاعت الهی پرهیز از گناهان، آماده تر می سازد و با استقرار عدلات در جامعه مقدمات صلاح و رستگاری فراهمتر می شود که نصب امام بر خداوند لازم است.

در این میان دو مکتب تشکیل شده بعد از رحلت پیامبر شیعه و اهل سنت در مسئله امامت اختلافات شدیدی به چشم می خورد که مهم ترین آن به شرح زیر است.

در مکتب شیعه مقام امامت یک مقام و منصب الهی است که باید مسئول آن را خداوند مشخص سازد. اما از دیدگاه اهلسنت مقام امامت یک مقام اجتماعی است و یک منصب عادی و غیرالهی است که توده مردم می توانند مدیر و مسئول این مقام را انتخاب کنند.

از جمله دلایل عقلی و نقلی مبنی بر اثبات امامت حضرت علی(ع) :

در موارد متعدد از پیامبر اکرم(ص) نقل صریح بر امامت و خلافت بالافصل علی(ع) وارد شده که در نزد امامیه این نصوص در حد تواتر نقل شده و در نزد عامه ولو متواتر نباشد ولی در حد وفور نقل شده. در قرآن کریم نیز هر چند به صورت صریح از علی بن ابی اطلب نام نبرده شده با این حال شماره ی از آیات قرآن با توجه به شأن نزول آن ها و روایات فراوانی که درباره آن ها وارد شده است به روشنی بر امامت حضرت علی(ع) دلالت می کند از جمله آیه ولایت ، آیه تبلیغ و…

با توجه به مطالب گفته شده لازم شمرده می شود که راه کارهایی جهت تبلیغ صحیح این حقیقت به مردم مورد بررسی قرار گیرد.

که می توان به انواع تبلیغ، ابزار و آداب تبلیغ، وظایف و ویژگی های مبلغ و عوامل و آفات تبلیغ اشاره کرد.

موضوعات: چکیده مقالات, کلامی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-06-03] [ 11:11:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله تأثیر اشتغال زنان بر خانواده از منظر اسلام

پژوهشگر:حدیثه شگفت

اشتغال به فعالیت هایی می گویند که به منظور تهیه و تولید کالا و خدمات اقتصادی انجام شود. انجام کاری که با گرفتن مزد همراه است. به کارگیری واژه اشتغال خواسته یا ناخواسته این نتیجه را در پی داشته که فعالیت های اسلام بدون مزد از جمله خانه داری نادیده گرفته شوند و همین امر زنان را تشویق به کار در بیرون از خانه کرده است.

اما اسلام علاوه بر اینکه از اشتغال زنان دفاع می کند تمام دیدگاه های منفی به زن را از میان می برد.

اسلام نقش و مقام والای زن را درک می کند و دیدگاه ها و نگرش ها به زن با رهبریت فاطمه زهرا تغییر کرد.

شاکله خانواده در فرهنگ ما از فرامین انسان ساز اسلام نشأت گرفته است تشخیص جایگاه زن در کل این شاکله امکان ندارد مگر آن که ما برداشت صحیحی از مفاهیم اسلام داشته باشیم.

مهمترین کاری که زن می تواند انجام دهد کار مادری است البته در مواردی شاید کارهای اجتماعی زنان واجب عینی و یا  کفایی نیز باشد امادر همه حال خانم ها باید فعالیت اجتماعیشان را با حفظ جنبه مادریشان انجام دهند.

آنچه زنان به اشتغال به بیرون از منزل و خانه بکشانده است مواردی چون1-احساس مسئولیت اجتماعی2-ترس از آینده3-افزایش تقاضا برای کار زنان

از دیدگاه اسلام مشاغل به چند دسته تقسیم می شوند:1-شغل های واجب2-شغل های حرام3-شغل های مباح و شغل های مستحب.

برخی از این مشاغل از دیدگاه اسلام جایز شمرده شده است اما اگر شرایط و قیود آن را در نظر نگرفته و رعایت نکنیم آثار و پیامدهایی را به دنبال دارد از جمله:1-تحولات هویتی، 2-احساس رضایتمندی3-افزایش سن ازدواج4-فشار مضاعف5-تأثیر بر فرزند خواهی

کلیدواژه ها: زنان،اشتغال،کار، اسلام

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 11:06:00 ق.ظ ]




چکیده

نوشته:حدیثه شگفت

هریک از اصناف اجتماعی با هدف رفع یکی از نیازهای زندگی انسان پدید آمده است. بدون شک نیاز انسان منحصر به خوراک و پوشاک و آسایش مادی نیست. نیاز غیر مادی انسان به مراتب از نیاز مادی­اش فراتر و اساسی تر است. از جمله این نیازها نیاز به وحی، نیاز به دین و نیاز به هدایت آسمانی است که خداوند برای رفع این نیاز هم شخصیت­های برگزیده­ای را به همراه پیام آسمانی میان مردم فرستاده است که روحانیون و عالمان دین وارثان و جانشینان آنان هستند. روحانیت سمت و مقامی نیست که در سایه آن روحانیون امتیازات مادی کسب کنند. روحانیت در اسلام به معنای آراسته بودن به فضیلت علم و تقوا برای انجام سلسله وظایف اجتماعی دینی است. نیاکان صنفی طلبه انبیاء و اولیاء هستند که طلاب و روحانیون ادامه دهنده راه این بزرگواران محسوب می­شوند که وظیفه تبلیغ دین اسلام و هدایت مردم را برعهده دارند. طلاب و روحانیون به عنوان مُبَلِغان دین اسلام می­بایست خود شاخص ها و ملاک­های اخلاقی اسلامی را رعایت کنند که از جمله این شاخص ها و ملاک ها 1- شاخص ها و ملاک های فردی است مانند اخلاص- عمل به علم، تقوا، خوش خلقی و …، طلبگی یک زندگی شخصی و مستقل نیست و بلکه یک جایگاه اجتماعی دارد از این رو فرد طلبه می­بایست شاخص­ها و ملاک­های اجتماعی از جمله دقت در معاشرت با مردم، ساده­زیستی وضع ظاهری و … را رعایت کرده تا بتواند وظیفه تبلیغ دین را به درستی انجام دهد چرا که مردم جامعه طلاب و روحانیون را نمایندگان اسلام می­دانند. علاوه بر شاخص­ها و ملاک­های اخلاقی که طلبه می­بایست رعایت کند، آفت­ها و آسیب­هایی طلبه را در مسیر طلبگی تهدید می­کند که می­بایست با شناخت آن­ها از گرفتار شدن در آن جلوگیری کرد. این آفت­ها و آسیب­ها به دو دسته تقسیم می­شوند: 1- آفت­های فردی مانند خوب درس خواندن، نداشتن هم مباحثه قوی- کبر و غرور- بداخلاقی و … 2- آفت­های اجتماعی مانند جدایی از مردم- تجمل گرایی و اشرافیت- اشتغالات غیرطلبگی- عزلت گرایی و … که گرفتار شدن در این آفت­ها و آسیب­ها راه پرشکوه طلبگی و مسئولیت و وظیفه­ای که فرد بر عهده دارد را با خطر مواجه می­کند و جامعه را تهدید می­کند.

کلید واژه­ها: طلبه، شاخص، زیّ، آسیب، علم آموزی.

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 10:51:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله صبر و آثار آن

پژوهشگران:

زهرا بدیع الزمان – مریم عشقی

   صبر عبارت است از اثبات انگیزه ی دین در مقابل انگیزه های هوی .درآیات و روایات به صابران وعده ی اجر بی حساب و همراهی خدا داده شده است.صبر،نیمه ی ایمان،پایه ی ایمان،گنج بهشتی،راه بهشت و موجب اجر هزار شهید شمرده شده است.صبر دارای اقسامی است:صبر در مقام برخورداری وبهره مندی،صبر بر طاعات و عبادات و صبربر شداید و مصائب.صبر بر نعمت بسیار مشکل تر از اقسام دیگر است.درخصوص طاعات انسان به صبر نیا دارد.انسان با جزع و فزع و بی تابی از مقام صابران سقوط میکندولی با ئاکنش های غیر اختیاری از زمره ی صابران خارج نمی شود.برای تحصیل صبر باید انگیزه ی دین رادر مقابل انگیزه ی هوی و هوس تقئیت کرد و این امربا علم و عمل میسر می شود.

کلید واژه ها: صبر،توکل،اسلام

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 09:32:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله علت کشف حجاب در زمان رضا شاه پهلوی

پژوهشگر:

آمنه توحیدی راد

رضا شاه مهره دست نشانده استعمار با حمایت های غرب و سیاست های مؤثر توانست پایه های حکومت بی ارزش و ضد اسلامی را بنیان گذاری کند. رضا شاه و سیاست های استعمار در علنی کردن و تحمیل بی حجابی به زنان ایرانی با سیاست هایی مانند آزادی زن در قالب بی حجابی-تفکر غربی-تمدن جدید-ایران باستان-ایران نوین.

و از هر سیاست و زور در پیشبرد کشف حجاب تلاش کرد و در سال 1314 در بندهایی از قوانین کشور کشف حجاب را به طور رسمی اعلام کرده و در این راه هر گونه مخالفی را سرکوب می کرد و روحانیو را از دخل و تصرف در کشور منع کرد- مراکز فساد را به اوج خود رساند و طوری افکار را دگرگون کرد که هر گونه غرب و غرب گرایی یک ارزش شمرده می شد.

زن را در اسلام و حجاب بی شخصیت نشان داده و علمای برجسته همراه با مردم علیه رضا شاه درباره کشف حجاب قیام کردند که سرانجام به قیام خونین مسجد گوهرشاد انجامید.

 کلید واژه: آزادی-استعمار-پهلوی-حجاب-شاهنشاهی.

موضوعات: چکیده مقالات, تاریخی  لینک ثابت
 [ 09:32:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله راه های تحکیم بنیان خانواده در آموزه های دینی

تهیه و تنظیم:آسیه توفیقی، طلبه سطح 2،کارشناسی

آن چه در عصر حاضر ذهن اندیشمندان و جامعه شناسان را به خود مشغول ساخته مسائل مربوط به خانواده است. خانواده به عنوان مهمترین کانون بشری، عنصر اساسی درتشکیل، پیشرفت و موفقیت یک جامعه و ملت است و لذا سعادت هر جامعه ای منوط به نیک بختی خانواده های آن جامعه است.

بنابراین باید هر چه بیشتر در جهت نیل به سعادتمندی آن کوشید که این مهم تنها از طریق شناسایی کامل عوامل و راه های تحکیم بنیان خانواده، امکان پذر است. خوشبختانه دین اسلام با دقت در تمام جوانب نیازهای انسان، در این مسئله هم مثل سایر موارد دیدگاهی کامل و روشنگرانه دارد. شیوه های دین آمیزه ای از شیوه های شناختی، عاطفی، و رفتاری است. هم به نیازهای مادی که توجه دارد و هم به نیازهای معنوی، هم بعد شناخت و عقلانیت را در بر می گیرد، هم بعد عاطفی و هم رفتار. بنابراین آموزه های دین هم جامع نگرند و هم واقع نگر. از جمله عواملی که در آموزه های دینی در جهت تحکیم خانواده به آن اهمیت داده شده است عبارتند از: ایمان و فضیلت، وجود عشق و محبت در بین اعضای خانواده، شناخت متقابل طرفین از یکدیگر، کنترل روابط با نامحرم، داشتن خلق نیکو و حسنه و مدارا و سازش و بسیاری از موارد دیگر است.

کلید واژه: خانواده، ازدواج، ایمان، حقوق، مسئولیت.

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 09:25:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله بررسی عصمت پیامبراکرم (ص)در سوره فتح

 تهیه و تنظیم

سیده وجیهه امیر پور

زینت جنتی

   یکی از اساسی ترین سوالاتی که هر انسان عاقلی باید آن را حل کند تا بتواند زندگی انسانی و خرد پسند داشته باشد. اینست که با توجه به نیازی که هر انسان برای شناختن راه صحیح زندگی دارد تا با پیمودن آن به سعادت حقیقی برسد چه وسیله تضمین شده ای برای تحصیل این شناخت وجود دارد؟ پاسخ صحیح به این پریش همان اصل نبوت است که از اصول عقاید مسلمانان به شمار می رود. وازجمله مسائلی  که اصل نبوت بدان پرداخته می شود عصمت انبیاء است که عدم پذیرش این اصل، نبوت انبیاء وحکمت الهی را دچار خدشه می کند.

  به همین دلیل جانب بسیاری از معاندان دین مقدس اسلام شبهاتی پیرامون عصمت مطرح شده است که بیشتر آنها از عدم درک صحیح از آیات وروایات نشأت می گیرد و ازجمله آنها آیۀ 1و2 سورۀ مبارکه فتح می باشد که با توجه به واژه غفران، ذنب، عصمت را از پیامبر گرامی اسلام (ص) نفی کرده و ایشان را مذنب دانسته اند.

  با کمی دقت در تفسیر ومعنای لغوی این دو واژه در می یابیم که مراد از کلمه ذنب تبعات و آثار خطرناکی است که دعوت آن جناب از ناحیه کفار به بار می آید. واین آثار از نظر لغت ذنب است لذا خداند به پیامبر وعده غفران می دهد تاآثار و تبعات این دعوت، را برای پیامبر محو نمایدو بیان این مسئله به صورتی که مطرح شد هیچگونه خدشه ای بر عصمت پیامبر(ص) وارد نمی کند.

واژگان کلیدی: عصمت ، غفران، ذنب

 

موضوعات: چکیده مقالات, کلامی  لینک ثابت
 [ 09:23:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله احکام حائض

پژوهشگران:مرضیه الهی – سمیه صحرائیان_زهرا سهرابی – فاطمه تاج بخش

 

 

خونی که غالبا در هر ماه چند روزی از رحم زن ها خارج می شود حیض نام دارد و آن را در موقع دیدن خون حیض، حائض می گویند. خون حیض در بیش تر اوقات غلیظ، گرم و رنگ آن سرخ مایل به سیاهی یا سرخی است و با فشار و کمی سوزش بیرون می آید. مدت حیض از سه روز کمتر و و بیش تر از ده روز نمی شود.

چند چیز بر حائض حرام است: عبادت هایی که مشروط به طهارت است همچون “نماز” ، “روزه” ،"نجل” ، “تیمم” ، “دخول در مسجد” ، “گذاشتن چیزی در مسجد” ، “توقف در مسجدالحرام و مسجد النبی” ، “مس آیات قرآن کریم” و هم چنین اسماء و صفات خاصه است و جماع کردن در فرج

اقسام زن های حائض: صاحب عادت عددیه و وقتیه، صاحب عادت عددیه، مضطربه، مبتدئه و ناسیه

علت پیدایش حیض در زنان: حدیثی از حضرت ابوجعفر(علیه السلام) که می فرمایند: دختران پیامبر(صلوات الله علیهم) حیض نمی بیند، زیرا حیض عقوبت و مؤاخذه می باشد و اولین زنی که حیض دیده، ساره می باشد.

کلید واژگان: حیض، زن، حائض.

موضوعات: چکیده مقالات, فقهی  لینک ثابت
 [ 09:22:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله عوامل عزت آفرینی از دیدگاه آیات و روایات

پژوهشگر:

الهه خزائی ،طلبه سطح 2(کارشناسی)

­­­­­

عزّت در لغت به معنای نفوذ ناپذیر و سخت و مقاوم بودن و در اصطلاح به معنای آن به دو دسته است: 1- اینکه حالت مقاوم بودن در برابر بدی ها و نقایص که عزت پسندیده نام دارد 2-سخت و مقاوم بودن در برابر خوبی ها و ارزش ها که با عنوان عزّت ناپسند از آن یاد می شود عزّت در اسلام قطعاً در پرتو ارتباط با صاحب عزت مطلق خدای عزیز به دست می آید.قرآن مجید عزّت را از آن خداوندی می داند،برای مثال در آیه 8 سوره ی منافقون خداوند متعال می فرماید؛ عزت مخصوص خداوند رسول او مؤمنان است در روایات نیز در ارتباط با عزّت نفس بیاناتی از ائمه ارائه گردیده، از جمله اینکه علی(ع) تربیت شدۀ مدرسه پیامبر(ص)می فرماید: «قناعت به کم آری اما ذلّت و خواری هرگز» قرآن کریم عوامل دستیابی انسانها را در یک کلمه می داند، عبودیت و طاعت خداوند. افرادی که عزت نفس پائینی دارند آثار نامطلوبی را تجربه می کنند ماننداینکه به خود خوری گرایش می یابند و آرامش خود را تا حدودی از دست می دهند. این تحقیق در جهت رسیدن به عزّت نفس ،راهکارهایی را ارائه می دهد و نیز به توضیح مفهوم و جایگاه آن می پردازد.

کلیدواژه: نفس، عزّت،کرامت، قرآن، ذلّت

 

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 09:12:00 ق.ظ ]




چكيده مقاله شناخت برهان نظم 

پژوهشگر:

افسانه معصومی، طلبه سطح 2(کارشناسی)

نظم را مي توان چنين تعريف كرد: نظم گرد آمدن اجزاء متفاوت با كيفيت و كميت ويژه اي در يك مجموعه براي يك هدف معين است.

ويژگي برهان نظم نيز به اين صورت است كه:

1- يكي از مقدمه هاي برهان نظم قريب به حس است و مقدمه ديگر عقلي.

2- برهان نظم نياز به اثبات در سراسر جهان ندارد.

3- برهان نظم يك برهان پوياست.

4- اديان الهي مخصوصاً قرآن و روايات معصومين به اين برهان توجه داده اند.

تقرير برهان نظم:

مقدمه نخست: مشاهدات عيني و كاوش هاي علمي از نظم هدفدار موجودات طبيعي گزارش مي دهند.

مقدمه دوم: عقل و خرد به روشني درك مي كند كه يك نوع رابطه منطقي ميان نظم و دخالت عقل وجود دارد و هرگز معقول نيست كه بخش نخست از هر يك از اين سه معادله بدون دومي پديد آيد.

اشكالات هيوم بر برهان نظم:

الف) تمثيل و تشبيه بين محصولات منظم انساني و موجودات طبيعي، ضعيف است و چنين تمثيلي صحيح نمي باشد، بنابراين هر نتيجه اي كه از اين تمثيل حاصل شود مبهم است.

ب) فرضيه هاي رقيب در تبيين نظم جهان طبيعي وجود دارد. نظم در طبيعت ممكن است ناشي از زاد و ولد حيواني و گياهي باشد.

ج) نكته سوم اين است كه حتي اگر معقول باشد كه نظم در جهان مادي با علم الهي تبيين شود، بايد اذعان كنيم كه در علم الهي نظم پيچيده اي وجود دارد كه حداقل به اندازه نظم جهان نيازمند تبيين است.

د) چهارمين نكته به مسأله شرور مي پردازد. استنتاج صفات اخلاقي خدا يا ناظر الهي از اين جهان مادي به سختي ممكن است.

ه) ما هرگز نمي توانيم نتايج ديگري درباره جهان متعارف يا تجربه آينده مان كه بسيار فراتر از داده ها و مفروضاتي است كه تجربه مي كنيم، استنتاج كنيم.

 

پاسخ به اشكال:

اشكال اول وارد نيست چون مقايسه مصنوع بشري با جهان طبيعت مردود است. عقل بشر هر جا مصنوع منظمي را مي بيند، حكم به وجود صانع آن مي كند و در اين حكم تفاوتي ميان مصنوع بشري و غير بشري وجود ندارد.

اشكال دوم هم وارد نيست زيرا تمام مدعاي اين برهان اين است كه نظم غايي نمي تواند معلول ذات و درون خود ماده كه فاقد شعور و علم است باشد. از اين رو بايد دست ناظمي غير مادي در كار باشد.

اشكال سوم نيز درست نيست، زيرا برهان نظم براي اثبات اصل وجود خدا اقامه شده است، نه اثبات توحيد و در پاسخ به اشكال (د) بايد گفت: ما فقط با برهان نظم مي خواهيم علم و شعور و آگاهي را براي نظم اين جهان اثبات كنيم. صفات ديگر اين ناظم الهي را از راهها و استدلال هاي ديگر به اثبات مي رسانيم.

و در پاسخ به اشكال (ه) نيز بايد گفت: اين اشكال ناشي از عدم شناخت توانايي برهان نظم است. برهان نظم وظيفه خاصي به عهده دارد كه از انجام آن به خوبي بر مي آيد و لازم نيست كه برهان نظم خصوصيات زندگي بعد از مرگ را به اثبات برساند.

كليد واژه: برهان، نظم، جهان، هماهنگ، هدف.هیوم

موضوعات: چکیده مقالات, کلامی  لینک ثابت
 [ 09:10:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله راهکارهای ارتقاء فرهنگ آزادی به زنان

پژوهشگر:افسانه معصومی، طلبه سطح2(کارشناسی)

پاییز 93

یکی از موضوعاتی که در طول تاریخ در معرض آراء و تفسیرهای گوناگون قرار گرفته و همواره دچار افراط و تفریط شده است شخصیت و جایگاه فردی، خانوادگی و اجتماعی زن است. امروزه نیز کج اندیشی ها وعدم تعادل در این باب در جوامع مختلف فراوان به چشم می خورد در این میان تنها چشمه زلال مکتب انبیاء و اوصیای الهی است که به دور از هر گونه افراط و تفریط و با تکیه بر وحی و  استمداد از خالق هستی به ترسیم جایگاه حقیقی زنان متناسب با آفرینش آنان پرداخته است.

فرهنگ اسلامی به فرهنگی می گویند که لباس اسلام به تن کرده باشد و در هر زمان و مکان و در هر شرایط مضمون و محتوای اسلامی را به نمایش بگذارد.

با بروز انقلاب اسلامی و شعار بازگشت به اسلام ناب محمدی(ص) از سوی امام خمینی احیای شخصیت زن مسلمان نیز چه در نظر و چه در عمل جلوه ای دیگر یافت. از جنبه نظری دیدگاهی می جوید در باب زن و ارزش های او در جهان امروز پدید آمدو در صحنه عمل زنان در مسائل سیاسی فرهنگی و اجتماعی پا به پای مردان و گاه مقدم بر آنان در سرنوشت جامعه نقش آفرین شدند.

این موج فرهنگی حضور و تعالی زن نه تنها در سال های پیش از انقلاب اسلامی افول نکرد بلکه در عرصه دفاع مقدس شکل کامل تری به خود گرفت و پس از آن نیز رشد فزاینده ای یافت. با این همه آفات و بلیات همواره در قالب طرح دیدگاه های متأثر از غرب و تفکرات فمینیستی از یک سو نظرات متحجرانه از سوی دیگر، این نهال نو پا را تهدید کرده و گاه آن چنان فضا را مسموم ساخته است که دیدگاه های اصیل اسلامی برای عموم جامعه به ویژه زنان مومن و انقلابی و حتی فرهیختگان و متولیان فرهنگی و اجرایی کشور نیز مشتبه شده است.

در چنین شرایطی ارائه سیمای جامع زن در اسلام مبتنی بر ساختار آفرینش او و متناسب با مقتضیات زمان و مکان، ضرروت خویش را باز می نمایاند. رهبر فرزانه آگاه و هوشیار و هدایتگر انقلاب به پاسداری از فرهنگ اسلامی پرداخته و با دقتی وصف ناشدنی تمامی جلوه های این تهاجم و غارت فرهنگی را افشا و به فراخور آن به ارائه طریق می پرداختند.

کلید واژه ها: آزادی، زنان، فرهنگ ، دین، ارتقاء.

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 09:04:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله

راهکار تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان

پژوهشگر:

افسانه معصومی، طلبه سطح 2(کارشناسی)،مهر91

 نوجوانی مرحله انتقالی بین کودکی و بزرگسالی است.تغییرات در نوجوانی اغلب بین سنین 13تا22 سالگی روی می دهند. رشد ونمو جسمانی در نوجوانی با رشد جهشی در اوائل نوجوانی شروع می شود. دیگر تغییرات جسمانی و روان شناختی که در طی این زمان روی می دهند سبب می شوند تا کودکان از نظر شکل بدنی، صفات، نیرومندی، کارکرد، مشابه بزرگسالان شوند. نوجوانی سن غرور و  بلند پروازی است دوران رشد شهوت و غضب و بیخردی است و دوران مواجه با خطرات می باشد.نوجوانان در این سن زیاد به  خود اهمیت می دهند و حالت پرستش و دوستی خود در آنان بحدّ اعلی می رسد و در این سن مسأله رقابت با دیگران و چشم و هم چشمی ها مطرح می شود. ممکن است یک سری مشکلات روان شناختی در این دوران پدید آید که از جمله آنها اغتشاش در هویت می بشد که اریکسون این حالت را به صورت احساسات شدید بی ثبات و متنوع نسبت به خود، شک و تردید در مورد توانایی خود جهت مقابله، و تلاش بی وقفه برای دستیابی به بنیانی قابل اعتماد نسبت به خود تعریف می کند. همچنین بیش از نیمی از اختلالات و مشکلات نوجوانان به صورت اختلالات شخصیتی می باشد.

اختلالات شخصیتی، الگوهای رفتاری ناسازگارانه ای هستند که اغلب ماهیت ضد اجتماعی، نظیر بزهکاری مزمن، بی بند و باری و گریز از مدرسه دارند. علاوه بر این برآورد شده 35تا40 درصد نمونه های غیربیمار نوجوانان گزارش می دهند که از احساساتی همراه با افسردگی رنج می برند که در اثر عواطف منفی، شناخت های منفی، انگیزش منفی و تغییرات رفتاری و… به وجود می آید که این افسردگی گاهی وقتها منجر به خودکشی در  نوجوانان می شود که البته این اتفاق نسبتاً نادر می باشد.

مفهوم خود محوری بویژه از این نظرجالب است که پیوندی را بین پویایی های شخصیت و فرآیند های شناختی برقرار می کند.این نظردیوید الکیند خود محوری نوجوان پیامدهای مختلفی دارد. اولین پیامگیری خیالی نام دارد و پیامد دیگر پیدایش آرمان گرایی یا کمال گرایی است. فرد با ارتباط با خدا و شناخت بهتر خویش، تکیه برتوانایی های خود، خطرپذیری، خودارزیابی می تواند در  رشد اعتماد به نفس خویش کمک کند.

خانواده چون یک واحد اجتماعی است می تواند بیشترین تأثیر را بر رشد افراد داشته باشد در کنار خانواده رسانه های گروهی، همسالان و مدرسه و طبقه اقتصادی فرد می تواند بر رشد شخصیت و اعتماد به نفس فرد تأثیراتی داشته باشد.

کلید واژه: نوجوان، اعتماد، نفس، عزت، تقویت

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 08:58:00 ق.ظ ]